Jūsu pārlūks ir novecojis, līdz ar to šīs lapas pilnvērtīga funkcionalitāte nebūs pieejama!
/ 22.05.2023 18:09

Pašvaldības un Satiksmes ministrija vienojas par svarīgiem jautājumiem satiksmes jomā 7

Pašvaldības un Satiksmes ministrija vienojas par svarīgiem jautājumiem satiksmes jomā

22.maijā notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Satiksmes ministrijas (SM) ikgadējās sarunas, kuru laikā puses vienojās par papildu līdzekļiem valsts vietējo autoceļu atjaunošanai, nosacījumu pilnveidi vietējo autoceļu nodošanai pašvaldībām, ilgtspējīgu finansējumu pašvaldību tranzīta ielām, mērķdotācijas autoceļiem indeksēšanu, sabiedriskā transporta pakalpojumiem un tarifu politiku u.c.

Sarunas vadīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs un LPS priekšsēdis Gints Kaminskis, kā arī tajās piedalījās pašvaldību vadītāji, SM, LPS un pašvaldību pārstāvji.

Jautājumā par līdzekļiem valsts vietējo autoceļu atjaunošanai, puses sarunās vienojās par nepieciešamību piešķirt papildu 20 milj. eiro no nākamā gada valsts budžeta minēto autoceļu sakārtošanai, savukārt 2025. un 2026. gada budžetā šim mērķim vajadzētu paredzēt vēl papildu 10 milj. eiro.

Sarunās par ilgtspējīgu finansējumu pašvaldību tranzīta ielām, puses bija vienisprātis, ka jāpalielina kopējais atbalsta apjoms vismaz par 2 milj. eiro gadā, savukārt valsts atbalsta līdzfinansējumam pilsētu tranzīta ielu atjaunošanas jābūt 75% apmērā. Vienlaikus būtu jānosaka, ka pašvaldībām, ņemot aizņēmumu tranzīta ielu uzturēšanai, nav jāiegulda arī savs finansējums. Tāpat puses vienojās izveidot darba grupu, kurā pašvaldības un SM speciālisti veiks izvērtējumu par tranzīta ielu kopējo garumu, skaitu un noslodzi, kā arī pārskatīs tranzīta ielas definīciju atbilstoši to funkcionālajai nozīmei. LPS uzsver, ka nepieciešams izstrādāta ilgtermiņa tranzīta ielu finansēšanas un uzturēšanas politiku, lai nodrošinātu reģionālo centru, vietējās nozīmes centru un apdzīvoto vietu sasaisti ar reģionālās un nacionālās nozīmes centriem.

Savukārt jautājumā par valsts vietējo autoceļu nodošanu pašvaldībām puses vienojās turpmāk nenoteikt terminētu valsts atbalstu 5 gadu apmērā, bet tā vietā paredzēt ilgtermiņa valsts atbalsta modeli. Rezultātā SM, veicot vajadzīgās izmaiņas normatīvajos aktos, turpmāk noteiktu 1560 eiro finansējumu kā īpašu beztermiņa mērķdotāciju pašvaldībai pārņemto vietējo autoceļu uzturēšanai un attīstībai.

Pasākumā norisinājās arī diskusija par pašvaldību mērķdotāciju apjoma palielinājumu proporcionāli Valsts autoceļu fonda pieaugumam. Ņemot vērā cenu indeksāciju, puses vienojās par nepieciešamību indeksēt mērķdotāciju pašvaldību autoceļiem, palielinot 2024.gadā valsts budžeta līdzekļus. LPS un SM vienojās sarunās ar Finanšu ministriju paust vienotu pozīciju par finansējuma palielinājuma nepieciešamību vismaz 67 milj.eiro apmērā.

Viena no būtiskām sarunu tēmām bija jautājums par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un papildus nepieciešamo finansējumu 2023.gadā. LPS aicināja VSIA Autotransporta direkcija sagatavot informatīvo ziņojumu, kas pamatotu finanšu nepieciešamību sabiedriskā transporta pakalpojumu bāzes noteikšanā, kā arī nodrošināt, ka bāzes budžets tiek noteikts atbilstoši sabiedriskā transporta pasūtījumam. Sarunu dalībnieki tika informēti, ka papildu nepieciešamais finansējums, lai kompensētu 2023.gada sabiedriskā transporta pakalpojumu nesegtos zaudējumus, sasniedz 30,95 milj. eiro. Puses vienojās, ka braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana reģionālajos pārvadājumos jāorganizē, konsultējoties ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām par pieņemamāko risinājumu, būtiski nesamazinot iedzīvotāju spēju izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās, kā arī pašvaldības varētu noteikt finansiālo ietekmi uz pašvaldību izdevumiem saistībā ar skolēnu pārvadājumiem.

Tāpat sarunās puses vienojās organizēt regulāras konsultācijas ar LPS, SM, plānošanas reģioniem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, lai uzraudzītu un uzlabotu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteikto kompetenču izpildi sabiedriskā transporta nozarē. Sarunās būtu risināmi ne tikai aktuālie jautājumi, bet arī plašāks jautājumu loks, piemēram, skolēnu autobusu iekļaušana kopējā autobusu sistēmā, veidojot samērīga apjoma lotes, kas nodrošina konkurenci nozarē un iespējas aizstāt kādu pārvadātāju ar citu, ja rodas tāda nepieciešamība. Vienlaikus notiktu diskusijas par transporta plānošanu reģionālā līmenī, lai reģionālie autobusu pārvadājumi nepaliek novārtā, transporta pēc pieprasījuma ieviešanu nomaļākās teritorijās u.c. Panākta vienošanās arī nodrošināt pasažieru pārvadājumu pieejamība konkrētajās teritorijās un vienlīdzīgu pieeju sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem iepirkuma konkursa ietvarā.

Vienlaikus jautājumā par sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu politiku uz skolēnu pārvadājumiem, LPS un SM vienojās par nepieciešamību turpināt darbu pie skolēnu maršrutu izvērtēšanas kontekstā ar citiem, tostarp, no jauna ieviestajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu un pasažieru komercpārvadājumu veidiem, sadarbojoties pašvaldībām, plānošanas reģioniem un VSIA Autotransporta direkcijai, kā arī Sabiedriskā transporta padomes ietvaros. Savukārt gadījumos, kad skolēnu maršruts tiek veikts ārpus valsts dotētā maršruta, izskatīt iespēju pašvaldībām izmantot skolēnu maršrutus iedzīvotāju mobilitātes nodrošināšanai, ievērojot likumā noteiktos Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principus. Tāpat puses vienojās, ka braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana reģionālajos pārvadājumos organizējama, konsultējoties ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām par pieņemamāko risinājumu, lai netiktu būtiski ietekmēta iedzīvotāju spēja izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās, kā arī pašvaldības varētu noteikt finansiālo ietekmi uz pašvaldību izdevumiem saistībā ar skolēnu pārvadājumiem.

Sarunu noslēgumā puses vienojās par aktīvu pašvaldību iesaistīšanu valsts atbalsta pasākumos, kas ir iekļauti Elektronisko sakaru nozares attīstības plānā 2021.-2027.gadam un valsts atbalsta programmas Nākamās paaudzes tīkli lauku teritorijās īstenošanā. Savukārt sarunā par Zaļo kursu puses bija vienisprātis, ka SM divu mēnešu laikā no protokola parakstīšans brīža organizēs ekspertu tikšanos, lai izrunātu Gatavi 2030. gada mērķu sasniegšanai jeb Fit for 55 pakotnes mērķu īstenošanas plānu un investīciju virzienus.

Informāciju sagatavoja Latvijas Pašvaldību savienība

V
Vietējais 23.05.2023 21:53
Izskatās,ka valstī tuvojas nopietnas pārmaiņas.Es par prezidenta vēlēšanām.Kariņam neiztikt bez savas līdzšīnējās stutes Levita.Šlesers paziņoja,ka opozīcija darīs visu,lai Kariņš vairs nebūtu pie teikšanas.Visticamāk mainīsies valdība,tai skaitā sat.ministrs.
N
Neķītrais masāžists 23.05.2023 20:22
Ja beigās kopā polšu izrāva, tad viss būs štokos.
D
Distihs 23.05.2023 14:48
Pa laukiem braukšot ceļa rullis,
Muks malā teļi, govis, bullis.
1
1000 EIRO KATRAM !!! 23.05.2023 14:11
dzirdēju, ka izglītības ministrija ir izsludinājusi konkursu domrakstiem Temats : žīdfašisms- permanentas smirdes avots asv cūkvalsteles šekumā.
(
( ͡° ͜ʖ ͡°) 23.05.2023 11:28
izļodzījuši 6 krēlsu kājas jefiņi vienojās ka brauks pa labo ceļa pusi , tad vēl gardas pusdienas, 28 balodīši un 7 atraugas pateicībai Abesīnijas gaumē un var braukt pie savas večas- haņī, man bija tik smaga dienā !to tu noskatījies jenķu sīpiržu filmās un tie tev ir autoritātes, dumjais baur.
O
Observer 23.05.2023 10:27
Cerams, ka minētie līdzekļi netiks iztērēti tūkstošiem nevajadzīgu ceļazīmju uzstutēšanai, bet tiks izarti grāvji, izveidots pareizs ceļu profils, kas ļauj notecēt ūdenim, kā arī sakārtotas caurtekas, lai neveidojas purvi. Uz šo visu cerēsim.
J
Jocīgie 23.05.2023 10:46
Ceļi ir sabērti ar visādu huiņu, un nelīdzēs ne tavi grāvji, ne profils, tie izmirkst līdz pus metram. Piedevām greideristi to huiņu bedres līdzinādami nosrmtumj grāvjos! Laiks būtu ceļus asfaltēt, nevis naudu tērēt uzturēšanā, kura ir neefektīva un dārga padarīšana!
O
Observer 23.05.2023 12:27
Jocīgie rakstija: Ceļi ir sabērti ar visādu huiņu, un nelīdzēs ne tavi grāvji, ne profils, tie izmirkst līdz pus metram. Piedevām greideristi to huiņu bedres līdzinādami nosrmtumj grāvjos! Laiks būtu ceļus asfaltēt, nevis naudu tērēt uzturēšanā, kura ir neefektīva un dārga padarīšana!
Jā, greidēšana gadu gaitā iznāk dārgāk, nekā asfalts, bet to jau ir jāsaprot.
V
Vietējais 23.05.2023 23:02
Observer rakstija: Jā, greidēšana gadu gaitā iznāk dārgāk, nekā asfalts, bet to jau ir jāsaprot.
Neticēsiet,bet ir darboņi pašvaldībās,kuri pateicoties tieši sliktiem ceļiem māk taisīt naudu,tajā skaitā uz greiderēšanas rēķina.No malas viss izskatās it kā ļoti vienkārši.Speci pateiks precīzāk.Viena lieta ar nolaistu lāpstu uz peldošā nobraukt,noskriet grants ceļus,cita lieta ceļu nogreiderēt kvalitatīvi,lai ceļš būtu līdzens,lai ceļam būtu pareizais profils,lai grants paliktu uz ceļa,nevis tiktu sagrūsta grāvjos vai ceļmalās.
z
zinātājs 23.05.2023 09:29
Zināju, ka agrāk vai vēlāk vienosies, jo strīdi un diskusijas nevar būt mūžīgas apstākļos, kad citas alternatīvas ne liktenis, ne likumdošana nepiedāvā. Zināms gan arī tas, ka neviena no pusēm nepalika apmierināta, bet tur neko nevar darīt - protokols parakstīts. Līdz nākošā gada parunām jāsakož zobi, jāciešas. Ja tikai līdz Jāņiem nenomainīsies valdība.
J
Jefiņš 23.05.2023 16:35
Iespējamā valdības maiņa tiek saistīta ar prezidenta maiņu un man atkal panāca smiekli, nezinu kāpēc. DD
z
zinātājs 24.05.2023 08:57
Jefiņš rakstija: Iespējamā valdības maiņa tiek saistīta ar prezidenta maiņu un man atkal panāca smiekli, nezinu kāpēc. DD
Zini, man arī par to nāk smiekli. Valdībai nav nekāda sakara ar prezidentiem. Speciāli algoti troļļi sēj sabiedrībā bailes, paniku un uztraukumu, lai novērstu cilvēku domas no patiešām svarīgām problēmām, ko valdība tīšām nevēlas risināt un savtīgu interešu pēc velk laiku kā gumiju.

Pirms komentē

Portāla administrācija aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai  ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese  tiek saglabāta.

Noteikumi ->