Jūsu pārlūks ir novecojis, līdz ar to šīs lapas pilnvērtīga funkcionalitāte nebūs pieejama!
/ 29.03.2023 15:43

Jēkabpilieši lūdz nenojaukt baronu Korfu laikā būvētu caurteku 25

Jēkabpilieši lūdz nenojaukt baronu Korfu laikā būvētu caurteku
Skatīt video

Jēkabpilī šobrīd norisinās Zīlānu ielas atjaunošana. Iela šķērso Zaķu gravas upīti, un šīs upītes caurteka, pēc Jēkabpils novadpētnieku teiktā, ir nozīmīgs kultūrvēstures objekts. Tā būvēta 19.gadsimta beigās, bet ievērības cienīgs ir ne tikai būves vecums, bet arī mūrēšanā izmantotie materiāli.

“Pirmajā uzmetienā paskatoties uz šo caurteku, tā nemaz tik skaista neizskatās, bet tas tikai tāpēc, ka gali ir piebūvēti vēlākajos gados,” stāsta novadpētniece Sarmīte Ozoliņa. “Iekšpusē ir vēsturiskā, apaļā velve, kas būvēta baronu fon Korfu laikos, no Korfu cepļa ķieģeļiem. Pamatos iebūvēti tēstie laukakmeņi četrās rindās.”

Caurtekas būvniecība saistās ar Zīlānu dzelzceļa stacijas pirmsākumiem, jo, lai būvētu dzelzceļa staciju, bija nepieciešams novadīt ūdeņus no teritorijas. Šim nolūkam tapa Zaķu grava un caurteka.

“Baronu Korfu pilī tolaik dzīvoja no Polijas atbraukušie dzelzceļa inženieri, un pilnīgi loģiski, ka barons fon Korfs viņiem piedāvāja vietējos materiālus,” skaidro Sarmīte Ozoliņa. “Notika šāda sadarbība. Mēs redzam, cik apbrīnojami labi šie ķieģeļi ir samūrēti. Mēs tikko bijām tur iekšā, un viens otrs pat izteica šaubas, vai tiešām tas ir 120 vai pat vairāk gadus stāvējis un tur nekas nav remontēts.”

Novadpētnieki aicināja pašvaldības pārstāvjus uz tikšanos, lai izskaidrotu caurtekas nozīmību. Pašvaldībā skaidro, ka sākotnēji būvi bija paredzēts demontēt, jo ir nepieciešams paplašināt ielu, izbūvējot veloceliņu, kas tur iepriekš nav bijis. Tagad vietvarā sola meklēt risinājumus, un pirmais darbs būs caurtekas tehniskā stāvokļa izvērtējums.

“Tuvāko divu nedēļu laikā būs eksperta slēdziens, tiks veikts apsekojums, piesaistot jomā pieredzējušu ekspertu,” stāsta Jēkabpils novada domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības jautājumos Kārlis Stars. “Skatīsimies, ko var izdarīt. Pārrunājām arī iespējamās izmaiņas būvprojektā, lai nevajadzētu demontēt. Varbūt var pagarināt šo galu par kādiem trīs metriem, varbūt to veloceliņu un ietvi var pievirzīt tuvāk ielai, izbūvējot aizsargbarjeru starp braucamo daļu un veloceliņu.”

Jēkabpils novadpētnieki pauž cerību, ka pašvaldībai izdosies rast risinājumu un saglabāt kultūrvēsturisko objektu.

Sandra Paegļkalne

J
Jefiņš 30.03.2023 16:44
Jau otro dienu lūdz un lūdz, bet ko saka mūsu runas vīri? Vai nerimstošais lūgums tiks uzklausīts?
H
Hofmaāņ pasakas pret boloņas sistematisko debilizāciju 31.03.2023 13:14
katru vācunacistu pidaru, kas sajūt kaut mazako saikni ar smirdeļiem baroneļiem- uz mieta !
O
Observer 30.03.2023 12:37
Spriežot pēc pieredzes, sentēvu caurtekas + Staļina laiku betona piestiķējuma saglabāšanai ir nepieciešams LĒMUMS.
Kurš uzņemsies ATBILDĪBU? Jo vainīgo meklēšanas ministrija jau ir nogarlaikojusies... .
A
Acīmredzamaisfakts 30.03.2023 11:20
Ja tauta šaubās par savu nākotni, tad tā sāk pielūgt pagātni.
k
ko darīt 30.03.2023 11:55
Tev zināmā mērā taisnība, jo šaubas par savu nākotni ir skumīgas pansionātu iemītniekiem un viņu gados esošajiem vienaudžiem ārpus pansionāta, tāpēc nav par pilnu ņemami.
z
zinātājs 30.03.2023 09:32
Nezinu, kā tur īsti notika, bet kad kara laikā Zīlānus bombardējusi Sarkanās armijas aviācija, tad, kā man stāstīja novadpētnieces Ozoliņas kaimiņš Babrāns, caurteka esot izglābusi ne viena vien vietējā iedzīvotāja dzīvību. Kaut vai tāpēc šis industriālais vēstures piemineklis ir jāsaglabā. Tiem, kas ir par nojaukšanu un pret ceļa būves sadārdzinājumu, teikšu to, ka sadārdzinājums būtu jebkurā gadījumā, Tā ir zināma prakse, bet šoreiz būvniekiem nebūs jālauza galva, kādā veidā to sadārdzinājumu panākt un laiku vairāk varēs veltīt to strādnieku uzraudzībai, kas darba laikā vērš skatienus alkoholisko dzērienu tirdzniecības vietu virzienā..
m
murgs 30.03.2023 08:54
kad beigsiet zākāt un jaukt nost visu , ko ir darījuši jūsu senči????? ceļ tik Maximas un Rimi veida šķūņus un priecājas, ja uz galvas neuzmauc!
V
Vietējais 29.03.2023 21:58
Grūti iedomāties,ka šo caurteku kāds izveidos kā apskates objektu ar normālu piekļuvi tai un vai būs interesanti, kuri līdīs caurtekā to skatīt.Ja caurteka vēl ir pietiekami stipra,ja ceļu būves projektētāji var radīt risinājumu caurtekas pagarināšanai,lai paliek.Ja nē,caurteka jāmaina,lai ielai tikai tāpēc šajā vietā nebūtu sašaurinājums.Kad pilsētā notika ielu remonts,vietām tika atklāts vecais bruģis.Šaubos vai šodien būtu pietiekami daudz braucēju,kuri būtu gatavi kratīties pa šo bruģi,jo vecais bruģis arī būtu it kā senu laiku liecība.Cik atceros,bruģis ātri pazuda,bet tas jau ir cits stāsts
J
Jocīgie 29.03.2023 22:31
Kur palika bruģis?
A
Aizsajūsmasaizrāvāselpa 30.03.2023 09:26
Vietējais, Tu taču atceries, kā varonīgā vācu armija cauri Krustpilij brauca ar tankiem un Austrumiem? Rīgas ielas bruģis esot bijis ar tanku kāpurķēdēm noberzts balts , kā ar sāli nokaisīts!
Šī svarīgā iemesla dēļ ir jāatjauno bruģis uz Rīgas ielas !!!!!!!!!!!!!!!!
k
ko darīt 30.03.2023 11:56
Aizsajūsmasaizrāvāselpa rakstija: Vietējais, Tu taču atceries, kā varonīgā vācu armija cauri Krustpilij brauca ar tankiem un Austrumiem? Rīgas ielas bruģis esot bijis ar tanku kāpurķēdēm noberzts balts , kā ar sāli nokaisīts! Šī svarīgā iemesla dēļ ir jāatjauno bruģis uz Rīgas ielas !!!!!!!!!!!!!!!!
Pansionātā dzimusi aizraujoša tava ideja.
O
Observer 30.03.2023 12:34
ko darīt rakstija: Pansionātā dzimusi aizraujoša tava ideja.
Aizmirsti par pansionātu. Tur nekādas idejas nerodas, jo tur praktiski nav vairs veselu smadzeņu. Tur var rasties tikai murgi.
G
Greizaisspogulis 29.03.2023 19:57
Nav saprotams, kā šeit ir vairāk... viena tuneļa apbrīna, vai arī sajūsmas , pielūgsmes baronu Korfu priekšā.
Nav saprotams, vai arka , ko pirmie iemācījās būvēt grieķi, pēc tam Romas impērijā sabūvēja tūkstošiem tādu, un tad germāņu celtnieki arī tās sāka atdarināt, vai tā patiešām ir tik unikāla lieta?
Vai brutālie germāņi juta pret Romas impēriju tādu pašu bijību, kā letiņi jūt pret Korfiem?

Vai nav pareizāk likt lietām kalpot cilvēkam, nevis cilvēkam līst uz vēdera lietu priekšā?
n
nebēdnis 29.03.2023 20:39
Arkas būvniecību prata vēl senie šumēri, to apliecina izrakumi. Brežņeva laikā kolhozos sabūvēja lielfermas, no kurām reti kura funkcionē, laikam jau bijības trūkuma dēļ. :DDDD
K
Krievu sinepes 29.03.2023 23:21
nebēdnis rakstija: Arkas būvniecību prata vēl senie šumēri, to apliecina izrakumi. Brežņeva laikā kolhozos sabūvēja lielfermas, no kurām reti kura funkcionē, laikam jau bijības trūkuma dēļ. :DDDD
Brežņeva laiku lielfermas tikumīgie latvieši izdemolēja un nozaga jumta šīferi, kā arī visu iespējamo metālu. Lietuvā netiku redzējis nevienu izdemolētu fermas ēku. Arī Tērvetē tādu nav. Lopu izmitināšanai šīs ēkas slikti der, jo ziemā salst cauri. Bet garspalvainās govis var .
Fermu ēkas daži izmanto gateriem vai kādai citai ražotnei, jo jumts virs galvas ir vajadzīgs gan sociālismā, gan kapitālismā.
N
Neķītrais masāžists 29.03.2023 19:10
Vācieši tāpat kā krievi bija Latvijas okupanti. Ja jauc nost Puškina pieminekli, tad tas tunelis arī ir , nākuj, jāaizber! Mums ir pietiekoši daudz labu caurteku, ko būvējuši pašu Latvijas valsts ceļi.
J
Jēkabpilietis 29.03.2023 20:24
Tavi Latvijas valsts ceļi tikai sūdu taisa pat daudzas vietas Latvijā nemāk ceļus saremontēt.
J
Jocīgie 29.03.2023 22:36
Jēkabpilietis rakstija: Tavi Latvijas valsts ceļi tikai sūdu taisa pat daudzas vietas Latvijā nemāk ceļus saremontēt.
Pašvaldība ceļus vispār neremontē, jo tas, ko viņi dara uz ceļiem, tā ir ceļu bojāšana par lielu naudu! Cilvēki piespiedu kārtā aizvācas prom. Nav cilvēku, nav problēmu!
K
Kītrais masāžists 29.03.2023 23:01
Kas te bija pirms vāciešiem?
r
redzēju, kā vakar man garām aizgāja krūmi... 05.04.2023 15:16
Kītrais masāžists rakstija: Kas te bija pirms vāciešiem?
Huņņi te pirms friču bezdeļiem- furcmašīnām, bija...Huņņus mēs apturējām kādā 445. gadā pie Subates(aplūkojiet karti vikipediņos, lūdzu)...Ieraudzijusi kas te par fruktiem- ļaudīm, kas prot 24/7 režīmā kasīties, lādeties, dir$ties un citāži izgāzties, šie stepju nabadziņi steigšus grieza ziergus uz Vakariem , un vecas teikas stāsa, ka nekad jēlā gaļa zem sedliem neesot bijusi tik mīksti izjādelēta, jo huņi esot NEAPSTĀDAMIES auļojuši 3 diennaktis...Atila palaida sulīgu atraugu pēc ēšanas un noteicanu, ko- dzīvi un veseli?- izglābāmies?...tāds mazs ekskurss historijā, redz..
P
Pareizaisjautājums 29.03.2023 18:33
Vai patiešām baronu Korfu ķieģeļi ir tik vērtīgi, ka to dēļ ir jāsarežģī (jāsadārdzina) mūsdienu šosejas būvniecība?
Ja ķieģeļi ir tik vērtīgi, varbūt tad pārceliet to arku uz kādu vietu, kur pagātnes pielūdzēji varētu par to brīnīties.
J
Jefiņš 29.03.2023 18:15
Šovakar pat aizbraukšu un apsekošu to caurteku, tā jau izskatās kā metro.
D
Distihs 29.03.2023 16:41
Pat Korfs līdis tur,
Kur viņa -
Izpētniece Ozoliņa!
D
Distihs 29.03.2023 16:44
Uzrakstījās tur kaut kā,
Jābūt bija šiten tā:
Pat Korfs nav līdis tur,
Kur viņa -
Izpētniece Ozoliņa!
A
Astro 29.03.2023 15:59
Pa caurteku kā kurmīte,
Ložņā mūsu Sarmīte,
Korfu dzimta viņu saista,
Zaķu grava tapšot skaista.

Pirms komentē

Portāla administrācija aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai  ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese  tiek saglabāta.

Noteikumi ->