Arvien vairāk cilvēku ikdienā izmanto dronus, bet informācijas par to lietošanas noteikumiem trūkst. Kontrolējošās iestādes bieži fiksē pārkāpumus dronu pilotēšanas jomā, un Civilās aviācijas aģentūrā uzsver, ka lielākoties pārkāpumi tiek veikti nezināšanas dēļ.
Jēkabpilietis Jānis Ozols ir ieguvis tālvadības pilota kvalifikāciju un dronu pārsvarā izmanto reklāmas klipu un citu video materiālu veidošanai. Viņš arī apmāca citus par dronu lietošanas noteikumiem, kā arī plāno izveidot informatīvu mājaslapu, jo pašam sākums bijis grūts.
“Nav gluži tā, kā gribētu domāt – nopirku dronu, viss, lidošu. Es ieraugu sākumā to visu – vesels “kosmoss” – kam vajag tiesības, kam nevajag, kādas tiesības vajag, cik augstu un kur var celties. Bija diezgan sarežģīti to visu atrast,” stāsta sertificēts drona pilots Jānis Ozols.
Dronu lietošana kļūst arvien izplatītāka gan dienestu un uzņēmumu, gan fizisku personu vidū, bet joprojām daudzi nezina noteikumus. Kontrolējošās iestādes no 2022. gada janvāra līdz šā gada septembrim uzsākušas vairāk nekā 2000 administratīvo lietvedību šajā jomā. Visbiežāk cilvēks nav reģistrējies kā drona lietotājs vai arī nav marķējis dronu ar ekspluatanta numuru.
Ikvienam lietotājam ir jāreģistrējas kā drona lietotājam – ekspluatantam, savukārt tiem, kam nepieciešama kvalifikācija, jāreģistrējas arī kā tālvadības pilotam. Fizisku personu gadījumā parasti bezpilota gaisa kuģa lietotājs vienlaicīgi ir gan ekspluatants, gan tālvadības pilots vienā personā (piemēram, ja lidojumus veic savā vārdā ar sev vai kādam citam piederošu bezpilota gaisa kuģi). Tomēr ir arī gadījumi, kad tālvadības pilots nav ekspluatants (piemēram, lidojumi tiek veikti juridiskas personas vārdā, lai pildītu kādu uzdevumu).
“Prakse rāda, ka pārsvarā cilvēks viena lidojuma laikā pārkāpj vairākus noteikumus,” stāsta Valsts policijas Tehniskā atbalsta vadības nodaļas priekšnieks Māris Vitkovskis. “Tas nav, ka tikai nav reģistrējies. Parasti lido ārpus tiešās redzamības – diezgan nopietni cilvēki grēko šajā jomā. Tāpat pārkāpj noteiktos lidojumu augstumus, kas Latvijā maksimālais ir 120 metri, ja nav īpašas atļaujas.”
Pārkāpuma gadījumā sākotnēji tiek izteikts brīdinājums, bet, ja pārkāpums ir rupjš vai veikts vairākkārt, tiek piemērots sods. Soda apmērs ir no 50 eiro līdz vairākiem simtiem eiro. Fiziskām un juridiskām personām summas atšķiras, tāpat tiek ņemts vērā pārkāpuma veids.
Civilās aviācijas aģentūra sākusi semināru ciklu reģionos, uzsverot, ka galvenais pārkāpumu iemesls ir informācijas trūkums.
“Ļaunprātīgu pārkāpumu ir vismazāk. Kad ir piefiksēti pārkāpumi, bieži vien tas ir nezināšanas dēļ,” stāsta Civilās aviācijas aģentūras Bezpilota gaisa kuģu lidojumu drošuma nodaļas vecākais inspektors Juris Grants. “Tas ir tas, ko mēs mēģinām arī risināt ar semināriem un informāciju tīmekļvietnēs.”
Daļai dronu lietotāju ir ne tikai jāreģistrējas un jāmarķē savi lidaparāti, bet arī jānokārto tālvadības pilota kvalifikācijas eksāmens. Atkarībā no drona svara un C klases daļai pietiek ar tiešsaistes eksāmenu.
“Ja drona svars ir līdz 249 gramiem ieskaitot vai ar C0 klases marķējumu, tad nav obligāti iegūt šo kvalifikāciju,” informē Juris Grants. “Attiecīgi, ja drons ir ar C1, C2, C3, C4 klases marķējumu, tad jāiegūst kvalifikācija A1/A3 apakškategorijā. Tomēr mēs iesakām arī mazo dronu lietotājiem nokārtot vismaz tiešsaistes eksāmenu, jo tādā veidā tālvadības pilots kļūs zinošāks par drona lietošanu un drošības noteikumiem.”
Ja lidojumi ar bezpilota gaisa kuģi, kam ir C2 klases marķējums, tiek veikti tuvāk par 150 metriem no dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām, tie atbilst A2 apakškategorijai, kurā nepieciešams apliecināt praktiskās prasmes un nokārtot papildus klātienes eksāmenu.
Ikvienam pilotam pirms lidojuma ir jāapskata karte, kurā norādīti dronu pilotēšanas ierobežojumi konkrētajā teritorijā. Vislabāk izmantot karti, kas ir publicēta oficiālajā MĀJASLAPĀ, jo ierobežojumi nepārtraukti mainās. Ir vietas, kur lidot nedrīkst, citviet lidojums iepriekš jāpiesaka un jādabū atļauja. Visa nepieciešamā informācija par dronu lietošanu ir pieejama Civilās aviācijas aģentūras MĀJASLAPĀ, bet aģentūra sniedz arī individuālas konsultācijas.
Tāpat joprojām turpinās bezmaksas semināru norise. Nupat pasākums noritējis Aizkrauklē, bet tuvākajā laikā semināri paredzēti arī Dobelē, Bauskā un citos Latvijas novados. Ar aktuālo informāciju par semināru norises laikiem un vietām var iepazīties Civilās aviācijas aģentūras sociālo tīklu kontos.
Sandra Paegļkalne
Komentāri 1
Visi Reģistrētie (0) Anonīmie (1)Ziņot par komentāru
Atstājiet komentāru
Pirms komentē
Portāla administrācija aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.
Noteikumi ->