Jūsu pārlūks ir novecojis, līdz ar to šīs lapas pilnvērtīga funkcionalitāte nebūs pieejama!
/ 11.03.2025 18:23

Jēkabpils novada būvvalde nepiekrīt KNAB veiktās analīzes rezultātiem 21

Jēkabpils novada būvvalde nepiekrīt KNAB veiktās analīzes rezultātiem
Skatīt video

KNAB pētījums atklāj: pašvaldību būvinspektori pakļauti augstam korupcijas riskam

Jēkabpils, Rēzekne, Ventspils un Jūrmala – tās ir četras valstspilsētas, kurās Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) konstatējis augstākos korupcijas riskus būvvaldēs. Analīzē tika pētīta pašvaldību būvinspektoru darbība, par pamatu ņemot desmit faktorus, kas var veicināt korumpētību.

“Zems atalgojums, intensīva darba slodze un vienpusēja lēmumu pieņemšana ārpus darba telpām – tas ir raksturīgs visiem. Papildus Jēkabpilī ir tikai divi inspektori – faktors, ka ir salīdzinoši mazs darbinieku skaits,” skaidro KNAB pārstāve Anda Pūpola.

Ar pašiem būvinspektoriem Jēkabpils novada būvvaldes vadība neatļāva runāt, bet uzsvēra, ka arī citās būvvaldēs ir līdzīgs darbinieku skaits. Iestādē arī nepiekrīt, ka viņu pieņemtie lēmumi būtu vienpusēji.

“Mums kolēģi neiet nekad vieni, viņi iet divatā,” stāsta Jēkabpils novada būvvaldes vadītāja Inga Līce-Vilciņa. “Faktiski visus dokumentus sagatavo jau birojā pēc tam, kad objekts ir apsekots.”

Savukārt par atalgojumu būvvaldē piekrīt, ka tas varētu būt lielāks.

“Tas nav noslēpums, ka pašvaldībās atalgojums ir zems, un tāpēc arī ir ļoti grūti piesaistīt speciālistus,” stāsta Inga Līce-Vilciņa. Uz jautājumu, kāds ir vidējais atalgojums būvinspektoriem, Inga atbild: “Zem 2000 eiro.”

Veiktajā analīzē secināts, ka augstākie korupcijas riski ir pašā būvdarbu veikšanā un ēku nodošanā ekspluatācijā. Latvijas Būvinspektoru un būvuzraugu asociācijas valdes loceklis, būvuzraugs ar 17 gadu pieredzi būvinspektora amatā Juris Mellēns skaidro, ka klienti dažkārt grib panākt vēlamo būvvaldes lēmumu vai to pasteidzināt.

“Šo korupcijas risku jau izraisa paši būvju un ēku īpašnieki, kas grib pārkāpt būvniecības likumu, kas grib būvēt bez būvatļaujas, kas grib kaut ko krāpties,” saka Juris Mellēns.

Vienlaikus Latvijas Būvinspektoru un būvuzraugu asociācijā uzskata, ka analīze neesot objektīva.

“Parādiet man, kuram būvinspektoram ir iedots kukulis un viņš kaut kā to ir realizējis! Kur ir gadījums, kas ir kaut kad tiesāts?” retoriski jautā Juris Mellēns, paužot viedokli, ka KNAB veiktā analīze nomelnojot būvinspektoru profesiju.

Arī Ingai Līcei-Vilciņai ir līdzīgs viedoklis: “Mēs neesam dzirdējuši tādus gadījumus, tāpēc bijām ļoti pārsteigti, nonākot šādā analīzē. Un būvvaldei netika jautāts viedoklis. Būvvalde jau šobrīd katru gadu saistībā ar kvalitātes vadības sistēmu izvērtē šos riskus.”

KNAB pārstāve Anda Pūpola apstiprina, ka būvvalžu viedoklis pētījumā netika prasīts: “Tiešā komunikācija ar pašvaldībām mums nenotika, jo šis ir mūsu pašu pasākumu plāns, ko mēs īstenojam kopā ar Ekonomikas ministriju.”

Ņemot vērā analīzes rezultātus, ministrija aicināta izstrādāt vadlīnijas pašvaldībām, savukārt būvvaldēm ieteikts pārskatīt iekšējās pretkorupcijas kontroles sistēmu.

Vērtējot 10 punktu sistēmā, visaugstākos korupcijas riskus KNAB saskata Rēzeknes būvvaldē (8 punkti), Jēkabpils novads ar 5 punktiem ierindojas trešajā vietā, bet viszemākie riski konstatēti Valmieras novadā (3,7 punkti).

Avots: KNAB

Plašāk ar KNAB veikto analīzi var iepazīties: ŠEIT.

Sandra Paegļkalne

J
Jēkabpiliete 14.03.2025 20:47
Alga zem 2000, bet pieskaitiet, cik dabuj par acu pievēršanu objektos.
p
pārsmējos 12.03.2025 18:23
Te daži lamā savējos, bet toties šodien Ādažos KNAB veicis ap 20 kratīšanām, sakarā r nopietnu korupciju ,,Ādažu ūdenī,, - ziņoja TV-3 18:00, 20;;)) stāstīs sīkāk. Varam nomierināties, tik masveidīga kratīšana Jēkabpilī nav bijusi.
b
būvuzraugs 12.03.2025 18:11
Paskatieties kāds spunģēnu veloceliņš jau sākumā bija vienos viļņos un pelķēs, tādu nekad nepieņemtu ja viss būtu godīgi.
L
LTV zvaigznes 12.03.2025 15:49
Jēkabpils paliek populāra, šo vakar LTV1 ziņās rādīja. Žeļ tik , ka ziņas nav pozitīvas.
N
No pieredzes 12.03.2025 10:54
Un kā ar privātmājām? Ja esi cilvēks parastais,tad par sīkumiem tevi dirsina bezgalīgi ilgi,sākot no mājas projektēšanas līdz nodošanai. Ja tev ir atpazīstams uzvārds vai paziņas domē vai vēl labāk būvvaldē tad aiziet kā smērēts ,jo smērēt vajag .
A
Arī no pieredzes 12.03.2025 13:39
Pilnīgi piekrītu Jūsu komentāram. Būvvalde no sirds dirsina mazos cilvēkus. Aŗī mazos būvnieku uzņēmumus. Piemēram, PMK un PATA var darīt un būvēt visu pēc sirds patikas. Ņemot vērā pirmo Jēkabpils laika rakstu par būvvaldi, pievērsu uzmanību Zīlānu ielas kaltēm- ŠAUSMAS CEĻA MALĀ. Un vēl uzbērta zeme un būvgruži gandrīz ielas augstumā. Un tas bij apstiprināts Jēkabpils būvvaldē. Te rodas jautājums- KĀ ko tādu varēja apstiprināt? Tvaiki no kaltes bij pa visu ielu, tā ka redzēt neko nevarēja. Vai tas ir normāli? Kā domājat, vai te smaržoja pēc korupcijas ?
Z
Zīlānu Jānis 12.03.2025 14:01
Arī no pieredzes rakstija: Pilnīgi piekrītu Jūsu komentāram. Būvvalde no sirds dirsina mazos cilvēkus. Aŗī mazos būvnieku uzņēmumus. Piemēram, PMK un PATA var darīt un būvēt visu pēc sirds patikas. Ņemot vērā pirmo Jēkabpils laika rakstu par būvvaldi, pievērsu uzmanību Zīlānu ielas kaltēm- ŠAUSMAS CEĻA MALĀ. Un vēl uzbērta ze..
Žēl jau tās būvvaldes darbinieku, ne jau viņi šajā visā ir ieguvēji. Bet tie Zīlānu ielas kaltes tvaiki ir iespaidīgi, it sevišķi kad liels gaisa spiediens. Visa iela pēc turku pirts izskatās. Ņemot vērā visas šī brīža vides prasības, nez vai šajā projektā bez pazīšanās tika cauri.
A
Armands 12.03.2025 09:29
Visur tur, kur pašvaldībs priekšniekam ir nosliece atnākt pie būvvaldes vadītāja un ieteikt reizēm, ka tam un tam vajag parakstīt to un to, korupcija ir un būs. Te jau arī dažs deputāts ar saviem uzņēmumiem izpilda pašvaldības pasūtījumus, kas nav normāla situācija. Visādi citādi pieņemot ekspluatācijā vecās būdas, kurām nav bijusi senāk dokumentācija, tiek laistas cauri pieverot acis, jo pa lielākai daļai, maz kura atbilstu mūsdienu prasībām. Bet nu tie ir sīkumi salīdzinoši ar pašvaldību pasūtījumiem un to izpildītājiem.
o
ofigeķ 12.03.2025 08:53
pietiek jau ar to, ka cilvēki zina, kā tiek vinnēts konkursos un iepirkumos! labākos objektus dabuj pietuvinātie pie domes.
mazās firmas cenšas izdzīvot
T
Tā nav 12.03.2025 15:04
Būvvalde ar iepirkumiem nav saistīta NEKĀDĀ VEIDĀ. Kurš un ko dabuj, to nezinu, jo konkursos jau ir gatavi projekti.
A
Armands 13.03.2025 04:08
Tā nav rakstija: Būvvalde ar iepirkumiem nav saistīta NEKĀDĀ VEIDĀ. Kurš un ko dabuj, to nezinu, jo konkursos jau ir gatavi projekti.
Projektus taisa priekš konkrēta izpildītāja un pa mici ir jādod arī iepirkumu speciālistiem, kas tajā koropcijā spēlē ne mazu lomu. Jautājums, cik kopējais mehānisms ir saliedēts. Ja ļoti, tad par to maz runā. Pajautājiet Skreiverim, ko viņš zin par iepirkumu lietu kārtošanu.
T
Tā nav 13.03.2025 09:35
Armands rakstija: Projektus taisa priekš konkrēta izpildītāja un pa mici ir jādod arī iepirkumu speciālistiem, kas tajā koropcijā spēlē ne mazu lomu. Jautājums, cik kopējais mehānisms ir saliedēts. Ja ļoti, tad par to maz runā. Pajautājiet Skreiverim, ko viņš zin par iepirkumu lietu kārtošanu.
Kam taisa projektus es tiešām nezinu, bet iepirkumu speciālisti Jēkabpilī ir , kā to maigi pateikt, ĻOTI NEKOMPETENTI VAI PĀRĀK KOMPETENTI. Nav īsti skaidrs, kā labā tā komisija strādā, jo NEVIENS mazais iepirkums (vismaz būvniecībā) , nav aizgājis tālāk par koridori. Paskatāties publiskajā EIS sistēmā.
V
Vietējais 11.03.2025 21:17
KNABs jau nav kaut kāds plāpu kantoris,kurs uz dullo izplata kaut kādus pazinojumus.Krieviem ir teiciens,ne poiman,ne vor.Varbūt klūdos,bet pielauju iespēju,ka KNABam kā specdienestam,daudzās valsts iestādēs,pasvaldībās ir ,,savi,, cilvēki,kuru uzdevums ir ,,vērot ,,tur notiekoso ...KNABs jau nestrādā tikai uz konkrētiem iesniegummiem.
k
kas nav noķerts, tas nav zaglis 12.03.2025 09:12
Jēkabpilī šī problēma nav ne lielāka ne mazāka kā citur un visā plašajā pasaulē. Tie KNAB ziņotāji sniedz tikai savus subjektīvos novērojumus, kas bieži var balstīties personīgā nepatikā pret kādu personu. Tātad KNAB secinājums ir aplams un nav uzskatāms par nopietnu, pļāpāšanai pie kafijas vai pusstopa gan ir noderīgs.
j
jap 12.03.2025 09:29
kas nav noķerts, tas nav zaglis rakstija: Jēkabpilī šī problēma nav ne lielāka ne mazāka kā citur un visā plašajā pasaulē. Tie KNAB ziņotāji sniedz tikai savus subjektīvos novērojumus, kas bieži var balstīties personīgā nepatikā pret kādu personu. Tātad KNAB secinājums ir aplams un nav uzskatāms par nopietnu, pļāpāšanai pie kafijas vai puss..
Ar pašiem būvinspektoriem Jēkabpils novada būvvaldes vadība neatļāva runāt. Un par ko liecina šis? Tiešām Jēkabpilī nav problēmu? Būtu smieklīgi,ja temats nebūtu tik nopietns.
j
jā ir 12.03.2025 11:06
jap rakstija: Ar pašiem būvinspektoriem Jēkabpils novada būvvaldes vadība neatļāva runāt. Un par ko liecina šis? Tiešām Jēkabpilī nav problēmu? Būtu smieklīgi,ja temats nebūtu tik nopietns.
Problēma ir arī Jēkabpilī - ne lielāka ne mazāka kā citur.
O
Observer 11.03.2025 20:18
Bērniņi, nekrītiet izmisumā. Esiet droši , ka korupcijas risks ir absolūti vienāds gan Jēkabpilī, gan Salaspilī, gan Ventspilī un Mālpilī. Un arī šeit pieminētajā Austrālijā. Jo - kur ir nauda, tur ir arī blēži. Korupcijas risks ir minimāls to ļaužu vidū, kuri apzinās, ka Dievs Tas Kungs viņus redz nepārtraukti. Bērns taču arī nezog no galda biskvītus, kad SAPROT , ka Tēvs redz... .
Viena lieta, ko esmu novērojis ... kad speciālie, slepenie, dienesti sāk stāstīt pasakas, prezentēt pētījumus un čaukstināt publikas priekšā visādas atskaišu un pētījumu lapas - tā ir skaidra zīme, ka šiem dienestiem graudi ir beigušies un viņi sparīgi kuļ tukšus salmus.
Kā jums šķiet?
O
Observer 12.03.2025 13:12
Nu, pastāstiet trīs mīnusotāji... kas šeit bija nepareizi? Vai arī jūs esat no Lato Lapsas pieminētā ,,mentu zaņķa,, un neciešat, ja kāds vispār domā?
O
Observer 15.03.2025 22:26
KNAB gada budžets ir 17 miljoni. Viņu pienesums valstij nav pat desmitā daļa. Cilvēks ar pulkveža pakāpi Iekšlietu ministrijā man skaidri pateica - no KNAB Latvijas valstij ir vairāk ļaunuma, nekā labuma.
J
Jefiņš 11.03.2025 19:22
Kurš tad piekrīt ? Kaut gan ir arī kas visā nopietnībā tic, ka tāds Austrālijas kontinents neeksistē.
N
Neķītrais masāžists 11.03.2025 18:43
Es arī nepiekristu.

Pirms komentē

Portāla administrācija aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai  ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese  tiek saglabāta.

Noteikumi ->