AUTO NOMA - Jekabpils autocentrs
 
Ziņas Video Forums Kontakti Reklāma RSS Twitter
 Lietotājs Parole Laipni lūdzam Viesis! Reģistrēties »  
+ Ziņas
          Svētki
          Sadzīve
          Izglītība, Kultūra
          Ekonomika
          Pašvaldības ziņas
          Policijas ziņas
          Sports
          Visi
+ Ziņu arhīvs
+ Video
+ Foto galerija
+ Forums
+ Iepazīšanās

Ģąėīīįėą÷ķī 17.09 Diena
13°C...15°C
DR 3-5 m/s

Ļąńģóšķī 17.09 Vakars
7°C...9°C
D 1-3 m/s

Šodien 17.septembrī
vārda dienas svin:

Vera, Vaira, Vairis

Rītdien:
Liesma, Elita, Alita

Apsveicam!
Saraksts »

Cik izmaksāja viena bērna sagatavošana jaunajam mācību gadam (mugursoma, burtnīcas, pildspalvas, zīmuļi un citas kancelejas preces)?
mani šis jautājums neskar.
35.1%
vairāk nekā 150 eiro;
22.8%
no 50 līdz 100 eiro;
19.3%
no 100 līdz 150 eiro;
15.8%
mazāk nekā 50 eiro;
7%

Nobalsojuši: 57
Saraksts »

Ziņas: 26233
Komentāri: 508541
Ziņas forumā: 966
Statistika atjaunota
20.09.2017 08:39
 
Šobrīd portālā: 49 lietotāji

http://www.jekabpils.lv
Mājas lapu izstrāde
Jaunākās ziņas
 
Jēkabpilī tapusi izstāde “Jēkabpils – Krustpils tiltam – 80”
Pievienots: 16.11.2016 16:57

» Versija izdrukai

rsz_izstade.jpg
16.novembrī aprit tieši 80 gadi, kopš tika svinīgi atklāts pirmais Jēkabpils – Krustpils tilts pār Daugavu. Par godu šim faktam Jēkabpils pilsētas bibliotēka sadarbībā ar biedrību “Jēkabpils mantojums” izveidojusi izstādi “Jēkabpils – Krustpils tiltam – 80”, kuras atklāšana notiks 17.novembrī pulksten 14:00 bibliotēkas Izstāžu un tikšanās zālē. Izstādē apkopota informācija par dzelzceļa tilta būvniecību un tajā iesaistītajiem cilvēkiem, tilta būvniecības izmaksām un jaunā tilta atklāšanu 1936.gada 16.novembrī.
    
    Jēkabpils pilsētas bibliotēkas bibliogrāfe Anita Rubine stāsta: “Mēs nolēmām, ka veidosim izstādi uz planšetēm un par pamatu ņemsim 1937.gadā Rīgā izdoto aprakstu “Krustpils – Jēkabpils Daugavas tilta būve”, ko izdevusi Valsts Dzelzceļa izdevniecība. Šeit ir īstenībā ļoti tehniska informācija, bet arī vienkāršam lasītājam tā ir ļoti interesanta, jo parāda tilta tapšanas posmus, parāda, kā veidojās viss darbs, kā tika organizēta sacensība (toreiz teica – sacensība, tagad ir konkursi) par tilta būvi. Pārlaidumu būvē iesaistījās Anglijas firma, bet balstu būvi būvēja mūsējie un vēl vairākas firmas.”
    
    Video kadri no tilta būvniecības skatāmi Eduarda Krauca filmētajā materiālā, ko biedrība “Jēkabpils mantojums” ieguvusi no Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva. Lai gan tilta būvi vietējās pašvaldības ierosināja jau pagājušā gadsimta divdesmitajos gados, līdzekļu trūkuma dēļ tā tika atlikta, un tilta būvniecība sākās tikai 1934.gadā. Biedrības “Jēkabpils mantojums” valdes priekšsēdētājs Jānis Zeps uzsver, ka šis tilts bija ļoti svarīgs, jo līdz tam, lai tiktu pāri upei, cilvēkiem bija jāizmanto pārceltuve, pasažieru kuģītis “Gulbītis” un laivas, bet bija periodi, kad Krustpils un Jēkabpils bija pilnīgi šķirtas.
    
    “Īpaši šī lieta aktualizējās pēc trīsdesmitajiem gadiem, kad Krustpilī uzbūvēja cukurfabriku un vajadzēja rūpnīcā nogādāt bietes,” stāsta Jānis Zeps. “Bet, protams, tas nebija vienīgais faktors, jo sezonās, kad sāka iet ledus, kuģītim “Gulbītis” un pārceltuvēm darbība bija ierobežota. Jēkabpiliešiem ļoti būtiska bija nokļūšana Krustpils dzelzceļa stacijā, lai tālāk varētu doties uz Rīgu un citām pilsētām, bet, ja skatāmies valstiskā mērogā, tad Latvijas pirmās brīvvalsts laikā svarīga bija reģionu savienošana.”
    
    Daži interesanti fakti par tilta būvniecības procesu: upes pīlāru būvē inženieri atteicās no kesonu – ūdensnecaurlaidīgu kameru izmantošanas, tā vietā ierīkojot speciālas gremdkastes – pakšu kastes no baļķiem ar 85 metrus garām sienām, kuru iekšpusē būvnieki varēja strādāt sausumā, atrodoties sešus metrus zem Daugavas līmeņa; tilta pārlaidumu velmēto profilu un citu detaļu izveidē bija iesaistītas vismaz septiņas Anglijas firmas; Daugavas tilta pārlaidumos un balstos iebūvētas 990 tonnas speciālā angļu tērauda un būvē iekniedēti apmēram 83 tūkstoši kniežu.
    
    1936.gada 16.novembrī tilts tika atklāts. Svinīgajā pasākumā piedalījās Valsts prezidents Kārlis Ulmanis, kā arī vairāki ministri un deputāti. Tas bija viens no vērienīgākajiem notikumiem, jo deva iespēju jebkurā laikā šķērsot upi gan kājām, gan ar transportlīdzekļiem.
    
    Jānis Zeps stāsta: “Tilts bija trīs vienā. Tur bija dzelzceļš, gājēji un autosatiksme un pajūgi. Bija izveidota speciāla platsliežu dzelzceļa līnija, kas savienoja Krustpils dzelzceļa staciju un Jēkabpils dzelzceļa staciju. Tālāk no Jēkabpils gāja šaursliežu dzelzceļš. Vēsturiskajā Krustpils pilsētā, stacijas rajonā tika izveidota pirmā autoosta, no kurienes sāka kursēt autobusi, jo nu bija tilts un varēja tālāk ceļot uz Viesīti, Neretu un citām vietām, sasniedzot pat Lietuvu.”
    
    Izstādes veidotāji aicina iedzīvotājus papildināt izstādi ar savām fotogrāfijām un citiem materiāliem par dzelzceļa tilta tapšanas gaitu un pašu tiltu.
    
    Jēkabpils pilsētas bibliotēkas vadītāja, biedrības “Jēkabpils mantojums” pārstāve Renāte Lenša saka: “Aicinu ikvienu, kuram ir fotogrāfijas, kas stāsta par Jēkabpils tilta būvniecību, par to, kāds izskatījās Jēkabpils tilts, par cilvēkiem, kas to būvēja, vai ir kāds notikums, kas palicis atmiņā, uzticēt to mūsu bibliotēkai, lai papildinātu šo izstādi. Šī ir izstāde, kurā īpaša vieta atvēlēta jūsu fotogrāfijām un jūsu stāstiem.”
    
    Pirms 80 gadiem būvētais tilts tagad jau ir vēsture. 1944.gada augustā to uzspridzināja vācu sapieri. Tagadējais Jēkabpils – Krustpils tilts tika uzbūvēts tikai 1962.gada beigās.
    
    Sandra Paegļkalne
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
 


Komentāru skaits: 11
Apspriežam tēmu:
*Jefiņš
 Padlaikos tam tiltam pat tuvumā nedrīkstēja pieiet,tūlīt sargs ar trīslīniju karabīni plecā,sāka lamāties.
16.11.2016 17:04
*vēsturnieks
 1936.gada 16.novembrī tilta svinīgajā pasākumā piedalījās Valsts prezidents Kārlis Ulmanis, kā arī vairāki ministri un deputāti.
---------------------------- ------------------
Uz svinīgo tilta atklāšanu ar speciālu vilcienu Krustpils stacijā ieradās Valsts prezidents Kārlis Ulmanis, satiksmes ministrs Bernhards Einbergs, kurš sniedza pārskatu par tilta būves darbiem. Bija arī citi ministri un deputāti. Bija arī daudz iedzīvotāju ...
Pašreizējais tilts būvēts jau pēc kara...
16.11.2016 17:26
*Neķītrais masāžists
 Vai te ir kāds, kas vasarā no tilta margām ir lēcis Daugavā? :D Man pāris koriši to ir izdarījuši.
16.11.2016 18:14
*! -> *Neķītrais masāžists
 Nemusini tautu. Blakus pašreizējam tiltam ūdenī ir pat saskatāmi vecā tilta pamati.
Ja uzlēc virsū šiem ūdens vrakiem, tad sekas var būt ļoti bēdīgas ...Labāk to nedarīt!
16.11.2016 18:32
īpaši stulbs
 Ja var ticēt vēsturnieka Zepa vārdiem, tad pirmskara Jēkabpils tilts pār Daugavu bijusi sarežģīta un komplicēta industriāla būve. Cerams, ka padomju puiši noķēra fašistu huļigānus un tie par mūsu vectēvu un vecvectēvu celtā tilta spridzināšanu saņēma pēc nopelniem.
Novembrī, Latvijas valsts svētku laikā, laikam nav politkorekti tā runāt, bet nevaru noturēties neizteicis nožēlu par to, ka nīstie komunisti nepaspēja uzbūvēt mums te tramvaju līnijas, kas, protams, pa pašreizējo tiltu arī šķērsotu Likteņupi. Apskaužu rīdziniekus un daugavpiliešus, kuri ikdienā dzird romantisko tramvaju riteņu klaboņu. Liepājā arī esot tramvajs, bet tur neesmu bijis.
16.11.2016 18:41
*ĶĒMS
 Tilts kā tilts, vilcieni ripo, ko tad vairāk. Zudušais paliek vēsturē.
16.11.2016 18:46
*zinātājs
 Gribētos zināt, cik domē tālu attīstījusies ideja tilta lietošanas par maksas ieviešanu? Vienu brīdi jau baigi par to runāja.
17.11.2016 10:40
*Inese
 Mans tētis bija tas mazais zēns bildes,kas Kārlim Ulmanim deva ziedus uz tilta atklāšanu 1936 gada
17.11.2016 14:37
*? -> *zinātājs
 Tas tik tāds humoriņš par to maksu par tilta lietošanu?
Līdz vakardienai domē tādas runas par maksu vēl nav bijušas.
17.11.2016 17:01
*Viesis -> īpaši stulbs
 Vesturnieks Zeps?:))))Tad es esmu Tramps:))
17.11.2016 19:43
*No Salas
 Salas bibliotēkā taisīšot izstādi par Zeļķu tiltu.
Zeļķu tiltam ir liela nozīme Salas novada neatkarības cīņās, jo savs tilts ir savs un tas dos iespēju nebraukt pa Jēkabpils tiltu.
Jēkabpilij nav maizes kombināta, bet Salai ir.
Un 2 lieli cūku kompleksi arī dos iespēju mūsu novadam tirgoties ar Jēkabpili un pat Rīgu.
Drīz būsim Latvijas naba
21.11.2016 10:12
Piedalīties diskusijā:
Vārds:
Adresāts:
Visual CAPTCHA
Ievadiet drošības kodu: *





  Copyright © jekabpilslaiks.lv 2005-2019.g.
Mājas lapu izstrāde. 2005.g. (support@jekabpilslaiks.lv)


Portālā jekabpilslaiks.lv publicētie materiāli ir aizsargāti saskaņā ar Latvijas Republikas Autortiesību likumu. Jebkura jekabpilslaiks.lv publicēto materiālu kopēšana, modificēšana, uzglabāšana, arhivēšana un pilnīga vai daļēja publiskošana bez SIA “Vidusdaugavas televīzija” rakstiskas atļaujas ir kategoriski aizliegta.
Ja netiek ievēroti augstāk minētie noteikumi, tiek uzskatīts, ka ir pārkāptas autora tiesības un atkarībā no pārkāpuma rakstura vai sekām pārkāpējs saucams pie likumā noteiktās administratīvās vai kriminālās atbildības.

Komentārus, ierosinājumus un jautājumus sūtiet uz adresi redakcija@jekabpilslaiks.lv

Publicētie materiāli ne vienmēr saskan ar redakcijas viedokli. Par rakstos publicēto materiālu saturu atbild raksta autors. Redakcija neatbild par lietotāju komentāriem, forumā ievietotajiem ziņojumiem. Par reklāmas materiālu un sludinājumu saturu atbild to iesniedzējs.
Atslēgvārdi: Jēkabpils, Jēkabpils ziņas, Jēkabpils rajons, jaunumi, forums, sludinājumi, foto galerija, reklāma.
Lapas apstrādes laiks: 0.00946 sek.

Cienījamais lietotājs, Jekabpilslaiks.lv izmanto sīkfailus lai uzlabotu vispārējo pakalpojumu kvalitāti. Turpinot lietot portālu, jūs apliecināt, ka piekrītat mūsu Privātuma politikai, kā ari sīkdatņu izmantošanai. Es saprotu